Pravidla poskytování služby CZSP

Pokud máte zájem o simultánní přepis mluvené češtiny (dále jen přepis), můžete kontaktovat Centrum zprostředkování simultánního přepisu ČUN (dále jen CZSP ČUN) prostřednictvím SMS, emailu, telefonicky nebo osobně. 

Uživatel služby 

Abyste se mohli stát uživatelem služby, je potřeba naplňovat podmínky zákona o sociálních službách č. 108/2006 Sb., v platném znění. Tedy že z důvodu sluchového postižení nejste schopni řešit svou životní situaci tak, aby řešení podporovalo sociální začlenění. Tím se míní možnost plně se zapojit do ekonomického, sociálního i kulturního života společnosti a žít způsobem, který je ve společnosti považován za běžný. To posoudí sociální pracovník, který s vámi povede rozhovor, kde se vás mimo jiné zeptá: 

  • Co se stalo, že nemůžete použít ve společnosti běžný způsob komunikace, ale potřebujete přepis? 
  • Jak se změní vaše sociální situace, když vám službu poskytneme, v čem konkrétně vám přepis pomáhá, v čem je pro vás příhodnější než jiná podpora komunikace? 
  • Co je váš osobní cíl při přepisu, čeho konkrétně chcete dosáhnout pomocí přepisu? 

Poté s vámi uzavře Smlouvu o poskytování služby simultánního přepisu CZSP ČUN a stanete se uživatelem služby. 

Pokud se dle registračních podmínek zákona o sociálních službách nemůžete stát uživatelem služby, může vám služba být zajištěna jako komerční. 

Ukončení poskytování služby uživateli 

Pokud uživatel opakovaně porušuje pravidla služby a nerespektuje napomenutí pracovníky CZSP ČUN, může mu být na určitou dobu služba pozastavena vypovězením smlouvy. 

Pravidla objednávání přepisu 

  • Uživatel zadává žádosti o zajištění přepisu (e-mailem, SMS, telefonicky, přes formulář na stránkách cun.cz, nebo v databázi objednávek přepisů). Z kapacitních důvodů je třeba žádost podat nejpozději 72 hodin před započetím přepisu, přičemž se doporučuje z garančních důvodů třítýdenní předstih (jen tehdy lze zajistit, že budou splněny uživatelovy individuální požadavky). 

Kapacita pro zajištění přepisů v konkrétním dni je vázána především na to, jestli mohou akci přepisovatelé pokrýt i s přepisy, které již přislíbili. V případě souběhu více akcí ve stejných časech mají přednost ty objednávky, které přišly CZSP ČUN dříve. Reálná kapacita pro konkrétní den tedy může být vyčerpána již několik měsíců předem, protože dostupní přepisovatelé již nebudou mít prostor pokrýt další objednávky. Toto se týká především delších prezenčních akcí, na které musí být zajištění dva přepisovatelé. 

  • Pracovník CZSP ČUN dohodne s uživatelem všechny potřebné záležitosti: datum, čas, místo přepisu, účel a typ zajišťovaného přepisu, dohodne přesný čas a místo srazu, zeptá se, zda má uživatel další požadavky. 
  • Uživateli bude na základě vzájemné dohody zajištěn jeden z těchto typů simultánního přepisu: 
  • simultánní přepis s přepisovatelem na místě, 
  • on-line simultánní přepis s přepisovatelem prostřednictvím internetu či jiné komunikační architektury (obvykle nutná technická asistence), 
  • on-line simultánní přepis s automatickým rozpoznávacím softwarem prostřednictvím internetu, 
  • chodící přepisovatel. 
  • CZSP ČUN poskytuje jako sociální službu i přepisy z mluvené angličtiny do psané angličtiny. Přepis se simultánním překladem z mluvené angličtiny do psané češtiny sociální služba přepisu neposkytuje. Vzhledem k náročnosti anglických přepisů a nízkému počtu přepisovatelů, kteří jsou tuto službu schopni poskytovat, nejsme schopni garantovat, že se tyto objednávky podaří obsadit, a to i když jde o objednávky s dostatečným časovým předstihem. 
  • Dalšími doplňkovými službami mohou být: 
  • zajištění přepisu technickým asistentem (zajištění specifických technických záležitostí), 
  • zapůjčení technických zařízení pro zajištění přepisu. 
  • Způsob, jakým jsou uživatelé zapojeni do rozhodování o využití služby: 
  • Uživatel už při objednávce určuje dle svého rozhodnutí zásadní parametry služby. 
  • Před zahájením (nebo i v průběhu) samotného přepisu se uživatel domlouvá s přepisovatelem na vlastním průběhu služby. 
  • Opakovaným využíváním služby dává uživatel najevo spokojenost se službou. 
  • Uživatel může hodnotit konkrétní přepisy v databázi objednávek. 
  • Uživatelé mohou předkládat vedoucímu CZSP ČUN návrhy na zlepšení či úpravy služby. 
  • CZSP ČUN se snaží vyhovět přání uživatelů podle svých možností. 
  • Uživatel má povinnost předem nahlásit poskytovateli sociální služby veškeré skutečnosti, kdy není služba poskytována ve formě základní činnosti dle zákona č. 108/2006 Sb., aby poskytovatel mohl včas na danou situaci reagovat. 
  • Jedná-li se o účel, který není možné uhradit z dotace na sociální služby nebo aktivit doplňujících sociální služby, uvědomí pracovník CZSP ČUN uživatele a vysvětlí mu důvod. Dojednává pak s uživatelem možnosti úhrady z jiných zdrojů, přičemž vyzve uživatele, aby se pokusil s organizátorem akce či institucí dojednat uhrazení služby, případně pracovník CZSP ČUN požádá uživatele o kontakt na organizátora akce či instituci a pokusí se s nimi dojednat uhrazení služby sám.

Služba neproběhne, není-li možné uskutečnit některý z typů přepisu kvůli technickým problémům (především u přepisů zahrnujících on-line technologii), kapacitním důvodům nebo nepředvídatelným okolnostem.  

Stížnosti a způsob jejich vyřizování 

  • Každý uživatel služby i zájemce o službu má právo na podání stížnosti. 
  • Stížnost se podává v elektronické podobě na stránkách www.cun.cz (bude vytvořena – formulář je připraven), písemně poštou vedoucímu na adresu CZSP ČUN, e-mailem na prepis@cun.cz nebo vedoucímu, či do schránky důvěry na adrese Dlouhá 37. 
  • Stížnosti vyřizuje ve správní lhůtě vedoucí CZSP ČUN, v případě podání stížnosti na vedoucího CZSP ČUN ředitel ČUN. 
  • Stížnost může být anonymní, musí mít ale zpáteční adresu, kam lze zaslat odpověď nebo bude vystavena na nástěnce v Dlouhé 27 po dobu 14 dnech.